Pracownia wiedzy o działaniach i strukturach wizualnych
Celem zajęć prowadzonych w pracowni jest nauka komponowania i analizy układów wizualnych płaskich i trójwymiarowych. Założeniem pracowni jest przekazać wiedzę kompozycyjną i rozwinąć indywidualność studenta zgodnie z jego dyspozycjami i talentem. Najważniejszym elementem nauki jest uświadomienie studentowi możliwości tkwiących w intermedialnych poszukiwaniach i eksperymentach oraz przekazanie prawdy, że w sztuce środki dopasowujemy do treści, które chcemy wyrazić.
Pracownia Sztuki w Przestrzeni
Program pracowni ma na celu przygotowanie studenta do świadomego stosowania własnej sztuki w realiach przestrzennych współczesnego miasta. Pracownia docenia fenomen spontanicznej sztuki niezależnego street-artu, jednak uważa że współczesne miasto potrzebuje bardziej niż kiedykolwiek świadomych, profesjonalnych działań artystycznych. Dlatego program pracowni nastawiony jest na maksymalne, intelektualne i kreatywne przygotowanie studenta do samodzielnej pracy. Z tego samego powodu przywiązuje wielką wagę do bezpośrednich kontaktów z władzami, samorządami i organizacjami pozarządowymi funkcjonującymi w miastach, które często inspirują lub umożliwiają realizację prac studenckich. Praktyka w realnej przestrzeni stanowi istotny (może zasadniczy) element całego procesu edukacyjnego.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
Pracownia Technologii i Technik Malarstwa Sztalugowego
Wykłady semestr I i II
- Wprowadzenie w problematykę warsztatu malarskiego
- Technika olejna
- Podobrazia malarskie
- Zaprawy stosowane w malarstwie sztalugowym
- Kleje, żywice, werniksy, rozcieńczalniki i spoiwa malarskie
- Pigmenty
Ćwiczenia semestr I i II
- Obijanie i przeklejanie podobrazi płóciennych
- Przygotowanie i przeklejanie podobrazi twardych- deska płyta stolarska
- Naklejanie merli na podłoża twarde
- Grunt klejowy chudy
- Grunt klejowy półtłusty
- Grunt klejowy półtłusty barwiony w masie
- Imprimitury na gruncie klejowym półtłustym
- Grunt jajowy
- Grunt kazeinowy
- Grunt stiukowy
- Grunt kredowy
- Złocenie na mikstion (ćwiczenie wykonywane po uprzednim zatwierdzeniu projektów)
Wykłady semestr III i IV
- Technika tempery żółtkowej na desce
- Technika tempery żółtkowej na płótnie
- Technika tempery kazeinowej
- Technika enkaustyki (pasty woskowej)
- Technika wosku zmydlonego
- Technika olejna z woskiem zmydlonym
- Technika olejno żywiczna na podmalówce temperowej
Ćwiczenia semestr III i IV
- Technika tempery żółtkowej z dodatkiem werniksu na gruncie stiukowym
- Technika tempery żółtkowej na płótnie, na gruncie jajowym
- Technika pasty woskowej na gruncie klejowym chudym
- Technika wosku zmydlonego na gruncie klejowym półtłustym
- Technika tempery kazeinowej na gruncie kazeinowym
- Technika olejna z dodatkiem wosku zmydlonego na gruncie klejowym półtłustym z imprimiturą
- Technika laserunków olejno żywicznych z podmalówką temperową na gruncie klejowym półtłustym
- (ćwiczenia wykonywane po uprzednim zatwierdzeniu projektów)
- Ponadto samodzielne sporządzanie podobrazi do realizacji ćwiczeń w macierzystej pracowni Malarstwa
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
Pracownia Technologii i Technik Malarstwa Ściennego
Program nauczania realizowany jest przez przekazywanie wiadomości technologicznych i technicznych dotyczących malarstwa ściennego: fresku (buon, secco fresco), sgraffita, mozaiki, technik wapiennych, techniki krzemianowej (Keima), techniki kazeinowej, technik temperowych opartych na spoiwach organicznych oraz współczesnych technik malarskich, wykorzystujących spoiwa syntetyczne. Studenci wykonują na ścianach pracowni ćwiczenia według własnych projektów w skali 1:1. Stykają się z rzemiosłem, które wymaga cierpliwości, dyscypliny, pietyzmu i rzetelnego planowania. Rozwiązują w praktyce takie problemy jak monumentalna skala, dekoracyjność, struktura powierzchni, ornament, powiązania malowidła z architekturą. Niekiedy projekty malowideł ściennych wykonywane są poza pracownią.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
Pracownia tkaniny artystycznej
Studentki i studenci wybierający specjalizację w Pracowni Tkaniny Artystycznej mają możliwość zapoznania się z technikami mieszczącymi się w granicach szeroko pojętej tkaniny. Można u nas nauczyć się tkać, szydełkować, haftować, szyć, pleść makramy, farbować, malować na podłożach tekstylnych, robić batik, shibori, filc.
Zależy nam na tym, by w pracowni powstawały prace unikatowe, wykraczające poza rzemieślniczy warsztat. Dlatego nauczanie technik całkowicie podporządkowane jest realizacji autorskich prac, a stopniowe rozwijanie umiejętności warsztatowych zawsze idzie w parze z rozwojem indywidualności twórczej. Nasze studentki i studenci poszukują nowych zastosowań dla tradycyjnych technik, modyfikują i łączą techniki albo stosują nietypowe materiały. Haftują na folii, robią batiki na drukach reklamowych, tworzą patchworki z paragonów, szyją rzeźby ze starych ubrań. Ich prace odzwierciedlają zauważalny w sztuce współczesnej wzrost zainteresowania problemami o naturze globalnej. Katastrofa klimatyczna, wymieranie gatunków, nadprodukcja i konsumpcjonizm to tylko niektóre z nich.
Naszym celem dydaktycznym, oprócz dbałości o stronę formalną i techniczną prac, jest skłonienie do krytycznej refleksji nad kulturą, kształtowanie etycznej, odpowiedzialnej postawy, zachęcanie do aktywizmu społecznego. Nasze studentki i studenci potrafią tworzyć naprawdę ciekawe prace osadzone w realiach sztuki współczesnej.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5
Pracownia Tkaniny Eksperymentalnej
Pracownia Tkaniny Eksperymentalnej prof. Barbary Łuczkowiak obok tradycyjnie pojmowanego tematu i technik tkackich realizuje tkaninę przestrzenną ukazując szereg sposobów rozumienia splotu i materiałów np. tkaniny syntetyczne, jutowe, sizalowe itp.
Tkaniny – collage – szyte, naszywane, aplikowane.
Tkaniny rzeźbiarskie, tworząc nie tylko pojedyncze obiekty ale i instalacje przestrzenne z użyciem różnych materiałów takich jak drut, metal, papier, drewno oraz ogromna gama tworzyw sztucznych.
Pracownia Tkaniny Eksperymentalnej stawia na otwartość na inne postawy artystyczne w oparciu o własne twórcze motywacje i inspiracje oraz świadome i konsekwentne kreowanie swojej osobowości twórczej.
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 1
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 2
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 3
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 4
- Otwórz okno dialogowe, slajd numer: 5