Tytuł wystawy jest zarazem tytułem powieści napisanej przez Łukasza Sawickiego. Opisana przez niego historia równoległego świata stanowi pretekst do komentarza współczesnych zjawisk oraz przemian społeczno-politycznych zachodzących w skali globalnej.
„Milczenie Sokratesa jest stanowczo przeceniane” opisuje świat, gdzie Platon, Ksenofont i Alcybiades zapoczątkowali nowy kult religijny wokół ofiarnej śmierci Sokratesa. Akcja rozgrywa się w Unistycznym Postpaństwie KRK zorganizowanym wokół idei sokratejskiej unii, platońskiej republiki oraz scjentyzmu Saint-Simona. W związku z prawdopodobnym odkryciem w 1988 roku przez filozoficzno-naukową Radę Omniby, w jej zderzaczach hadronów w Sokratesgrodzie, prawdziwie matafizycznej, subkwantowej Cząsteczki boga, zmienia się status quo, dając sokratesjanom pierwszy, prawdziwie naukowy argument w debacie, zapoczątkowując tym samym postmodernizm o czysto religijnej proweniencji.
Dziś, w 2023 roku po Sokratesie, coraz wyraźniejszy staje się fakt, że zbawczy ustrój postmodernistycznego sokratejskiego kapitalizmu (soc-kap), mimo liturgicznych zapowiedzi, jak nie był, tak i nie jest w stanie zapewnić materialnego zbawienia. Rozwój technologii doprowadził do wykształcenia się hiperrynku, który z kolei stwarza hiperrzeczywistość. Świat cyfrowy oraz wytwarzane metaversum doprowadziły do transformacji zarówno przestrzeni jak i czasu w ludzkim doświadczeniu. Metaversum cyfryzuje ludzką tęsknotę za zmartwychwstaniem i życiem wiecznym.
Celem części malarskiej dyplomu – realizowanej w pracowni prof. Tomasza Milanowskiego – jest zobrazowanie właśnie tego rozwarstwienia i nawarstwienia multiplikujących się rzeczywistości. W warstwie malatury, przesunięcie służy zobrazowaniu tego przeniesienia, przesytu, mijania się sensów, rozedrgania pojęcia prawdy, zaburzenia percepcji podmiotowej. Stosowane środki formalne oraz zabiegi warsztatowe służą zbadaniu momentu granicznego pomiędzy figuracją a abstrakcją. Momentu, kiedy to, co figuratywne ulega tak dalekiemu przetworzeniu, że psychologiczne warunki, jakie przypisujemy pojęciu rzeczywistego, zatracają się w akcie percepcji.
Cześć aneksowa dyplomu – wykonana na Wydziale Grafiki w pracowni prof. Andrzeja Węcławskiego– służy objawieniu pierwszego cyfrowego zapisu Cząsteczki boga, odkrytej przez filozoficzno-naukową Radę Omniby w 1988. Jest to także formalna próba uchwycenia drogi od abstrakcji (część aneksowa) – materialnej, wyjawiającej się z chaosu pierwotności do coraz silniej rozpoznawalnej, traumatycznej figuracji (część malarska).
Co, gdzie, kiedy
Łukasz Sawicki | Milczenie Sokratesa jest stanowczo przeceniane
Muzeum im. Bolesława Biegasa, Al. Jerozolimskie 51, Warszawa
czynne: wt 10:00-16:00
śr, czw, pt 12:00-18:00
otwarcie wystawy: 20.06 g. 18:00
czas trwania: 20.06-03.07.2023
Łukasz Sawicki – dyplomant Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie, absolwent WPiA na Uniwersytecie Warszawskim (2021), finalista konkursu Nowy Obraz Nowe Spojrzenie (2023).
W swojej twórczości skupia się na filozoficzono-kulturowych aspektach nowoczesności w zderzeniu z ponowoczesnością, rozwijając przy tym wątki i motywy z napisanej przez niego powieści.