Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.
16 marca 2023 r. w Puławach odbyło się działanie „The Sound of Puławy” realizowane przez studentów i studentki Pracowni Sztuki w Przestrzeni Wydziału Malarstwa we współpracy z Michałem Stachyrą i Fundacją KZMRZ.

działania Pracowni Sztuki w Przestrzeni

Studentki i studenci rejestrowali dźwięki miasta – przemieszczając się z miejsca do miejsca, odkrywając nowe przestrzenie, wyszukując interesujące przejawy lokalnej audiosfery. Kulminacją projektu był wieczorny koncert, będący połączeniem zapisów dźwiękowych z improwizacją muzyczną.

Projekt „The Sound of Puławy” to wspólne działanie studentów i studentek Pracowni Sztuki w Przestrzeni z Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie oraz związanych z Puławami improwizujących muzyków. Przedsięwzięcie rozpoczęło się i zakończyło w ciągu jednego dnia. Studenci i studentki od rana nagrywali dźwięki miasta - przemieszczając się z miejsca do miejsca, odkrywając nowe przestrzenie, wyszukując interesujących ich przejawów lokalnej audiosfery. Odgłosy maszyn, ludzi, przyrody, wszelkiego rodzaju dźwiękowych zjawisk typowych dla każdej miejscowości, jak i unikatowych, charakterystycznych wyłącznie dla Puław. Punktem docelowym projektu był wieczorny koncert, będący połączeniem studenckich zapisów dźwiękowych z improwizacjami na instrumentach akustycznych.


Każdy ze studentów i studentek wyposażony był we własny głośnik, który połączony z urządzeniem nagrywającym i umieszczony w przestrzeni koncertowej stanowił indywidualny kanał dźwiękowej ekspresji - swoisty instrument pozwalający przenieść swoje psychogeograficzne doświadczenia sprzed kilku godzin na grunt wymiany poprzez dźwięk. Studenci i studentki sami decydowali z jakim nagraniem i w którym momencie wchodzili do wspólnej gry. Dźwięki naturalnych instrumentów, oraz nakładające się na siebie odgłosy miasta, tworzyły swego rodzaju swobodną formę - wielowątkową, organiczną strukturę. Charakter improwizacji pozostawał kwestią otwartą, zależną od zewnętrznych okoliczności takich jak pogoda, natężenie ruchu drogowego, czy w końcu przestrzeń, w której odbył się koncert.


Powodzenie wspólnego działania, niekoniecznie zależało od końcowych około-muzycznych, zarejestrowanych dźwiękowych jakości koncertu. Większy nacisk położony został na interakcję samą w sobie, wspólne spotkanie przybyszy z zewnątrz, którzy poprzez dźwięk spontanicznie dokumentowali lokalność, z muzykami którym jest ona bardzo bliska - znają ją i czują. Istotnym było oddanie charakteru elementów przestrzeni publicznej Puław, próba jej dźwiękowej, kolektywnej interpretacji.


dr hab. Maciej Duchowski

Relacja fotograficzna z działania