Używamy ciasteczek

Strona dla prawidłowego działania wymaga plików cookies. Szczegóły ich wykorzystania znajdziesz w Polityce Prywatności.

Noc Muzeów ASP w Warszawie 2023

Krakowskie Przedmieście 5
Wydział Malarstwa

  • Część 1: wystawa artystów_ek z Pracowni Malarstwa prof. Wojciecha Cieśniewskiego i dr Pawła Nocunia „Zezwierzęcenie”
    kurator: dr Paweł Nocuń
    Wydział Malarstwa: Pracownia 64 (II piętro)
    18.00 – 23.00Jak dziś można rozumieć pojęcie zezwierzęcenia zastanawiają się w Pracowni 64 (obrazy + video): Mikołaj Bajak, Adam Baník, Karol Gniazdowski, Arkadii Martyniuk, Anastasia Kovalyova, Michelle Liebich, Agata Murawiec, Paweł Nocuń, Bartłomiej Wawer.Część 2: instalacja: „Wygodna klatka” – Lívia Vereščáková
    kurator: dr Paweł Nocuń
    Wydział Malarstwa: III piętroWydarzenie na Facebooku
  • Wystawa „Ruch wahadłowy”
    kuratorzy: Antoni Starowieyski, Michał Szuszkiewicz
    Wydział Malarstwa: Pracownia 66 / Pracownia prof. Antoniego Starowieyskiego (II piętro)
    18.00 – 23.00″(…) osobliwie cudaczna postać przykuła całkowicie moją uwagę. Była to — pędzlem robiona — postać Czasu, jak go się zazwyczaj wyobraża, z tą jeno różnicą, że zamiast kosy dzierżył przedmiot, który na pierwszy rzut oka wziąłem za rysunek olbrzymiego wahadła, jakie spotyka się w starych, pradawnych zegarach.” (E. A. Poe „Studnia i wahadło”)W tytule wystawy przywołana została figura wahadła jako brutalnego narzędzia tortur (jak w noweli Edgara Allana Poe), ale przecież także narzędzia do badania ruchu obrotowego ziemi, precyzyjnego pomiaru czasu, czy w końcu przedmiotu o magicznych właściwościach w rękach wszelkiej maści pasjonatów ezoteryki. Ruch wahadła może być zjawiskiem tyleż fizycznym, co duchowym. Podobnie prace uczestników_ek wystawy, zawieszone między duchowością (czy wręcz światem duchów) a wiarygodną obserwacją rzeczywistości i badaniem jej prawideł, prowadzą nas do pytania o współczesną definicję obrazu i jego rolę w procesie poznania. Istotnym wskaźnikiem będzie tu pole oddziaływań twórców_czyń, ale też ich jawne czy ukryte zamiary, które mogą (choć wcale nie muszą) okazać się częścią większego kosmicznego planu.
  • Wystawa aneksu malarskiego Stanisława Niziołka z Pracowni Malarstwa prof. Wojciecha Cieśniewskiego i dr Pawła Nocunia „Malarstwo Monolityczne”
    kurator: dr Paweł Nocuń
    Wydział Malarstwa: sala 90 (II piętro)
    18.00 – 23.00″Malarstwo Monolityczne” to cykl obrazów, które powstały jako zapis uczuć Stanisława Niziołka względem bieżących wydarzeń i własnych wspomnień przeżywanych w trakcie procesu terapii. Monolit – symbol falliczny z otworem – jest autoportretem artysty. Powstał podczas mozolnych poszukiwań własnej tożsamości. Przedstawia formę (świątynia, człowiek w kapturze, „pusty” portret (nieobecnej osoby), gilotyna, zamek od klucza, uchylone drzwi), która w zależności od kontekstu, pełni określoną rolę, podobnie jak człowiek pełniący różne role społeczne.Wydarzenie na Facebooku
  • Wystawa Natalii Szczepaniak „Nowe lepsze życie w najlepszym stylu”
    kuratorzy: dr Elwira Sztetner, prof. Tomasz Milanowski
    Wydział Malarstwa: sala 2
    18.00 – 23.00Podstawowym tematem wystawy pt. „Nowe lepsze życie w najlepszym stylu” stały się promocyjne: gazetki handlowe, przekazy prasowe, biuletyny, ulotki, billboardy oraz oferty handlowe. Tytuł nie jest przypadkowy – jest kompilacją haseł stanowiących codzienność dzisiejszego świata. Współcześni konsumenci_tki są zachęcani_e do zakupu różnego rodzaju dóbr oraz usług, a proces, w którym stają się nabywcami  jest wieloaspektowy i skomplikowany. Wystawa stanowi część praktyczną pracy dyplomowej, zrealizowanej pod kierunkiem prof. Tomasza Milanowskiego oraz dr Elwiry Sztetner.
  • Wystawa Pracowni 56
    Wydział Malarstwa: VI Pracownia Malarstwa Profesora Stanisława Baja, sala nr 56 (I piętro) od 16.00Wystawa prezentuje prace studentów_ek z VI Pracowni Malarstwa, prowadzonej przez prof. Stanisława Baja i mgr Aleksandra Ryszkę. Ekspozycja prezentuje zdolności i indywidualny styl w sztuce malarskiej każdego z młodych twórców_czyń. Będzie można zobaczyć prace zrealizowane w różnych technikach – od malarstwa olejnego i akrylowego, po szkice. Prace są utrzymane w różnych tematach i stylistykach – od tradycyjnej portretu po abstrakcyjne geometryczne kompozycje.Wydarzenia na Facebooku
  • Wystawa studencka „Śniadanie na trawie”
    kuratorzy: dr hab. Piotr Wachowski, prof. uczelni, dr Maciej Czyżewski
    Wydział Malarstwa: korytarz na II piętrze
    18.00 – 23.00Wystawa studentów_ek  rysunku jest efektem całorocznej pracy nad zadaniem „Śniadanie na trawie”. Proces twórczy rozłożony jest na dwa semestry. W pierwszym studenci_tki szukają autorskich odpowiedzi – konsultują swoje pomysły (w formie szkiców koncepcyjnych) aż do momentu wyklarowania się finalnej formy. Zasadnicza realizacja pracy przebiega w drugim semestrze. Studenci_tki posiadają różne doświadczenia i motywacje twórcze, dlatego też odpowiedzi na postawiony temat są różnorodne. Finalnie możemy obejrzeć niebanalną ekspozycję, której elementem wspólnym jest nie tylko  „hasło wywoławcze „, lecz także wysoka jakość artystyczna prezentowanych prac.
  • Wystawa studentów_ek z Pracowni Rysunku Pawła Bołtryka „Paralele”
    artyści_tki: Jędrzej Bieńko, Eliza Kołodziej, Zofia Pawlińska, Angelika Rudak, Katarzyna Sporn, Bartłomiej Wawer
    kurator: Paweł Bołtryk
    Wydział Malarstwa: schody, korytarz i piętro
    18.00 – 23.00Intencją wykorzystania tytułowego pojęcia jako przewodniego hasła jest zwrócenie uwagi na redukcjonizm, jaki nieuchronnie ono niesie. Porządkuje spostrzeżenia, analogiczne artefakty, zjawiska, wątki. W wielowymiarowej, zaskakującej rzeczywistości, konwergencje i synchronizacje tworzą światy równoległe. Są nimi zarówno analogie podobieństw, jak i przeciwieństw. Ich istnienie ma często wydźwięk mroczny, katastroficzny. Zatrwożenie dynamiką postępu cywilizacyjnego, zarazą, wojną, wizją nuklearnej zgłady, eskalacją przemocy i agresji, poczucie bezbronności wobec niebezpiecznych procesów, na których przebieg poszczególne jednostki mają znikomy wpływ – to kolejna dramatyczna paralela, która aktualizuje się w naszych czasach.
  • Wystawa „Pracownia otwarta”
    kuratorka: Katarzyna Efros
    Wydział Malarstwa: Pracownia 59, I piętro
    18.00 – 23.00Osoby zwiedzające będą miały okazję poznać jak wygląda realizacja prac malarskich w Pracowni 59 i porozmawiać ze studentaki_tkami. Na ścianach zawisną wybrane prace z całego semestru.Wydarzenia na Facebooku
    Instagram Pracowni 59
  • Wystawa „TIC TAC TOE”
    kuratorka: Katarzyna Efros
    Wydział Malarstwa: Pracownia 59, I piętro
    18.00  – 23.00Fascynacja sztuką ulicy zaowocowała realizacją projektu „TIC TAC TOE”, do którego Marry Lu (Katarzyna Efros) zaprosiła wielu artystów_ek streetartowych. Koncept polega na spotykaniu się dwóch osób i stoczeniu „pojedynku” – zagraniu w „Kółko i krzyżyk” – tylko z pozoru bardzo prostą grę. Gdy pochylimy się bardziej nad tematem, zauważymy, że artystka za każdym razem tworzy zupełnie inny symbol. Każda runda w tej grze to czysta improwizacja. To właśnie sprawia, że gotowe dzieło jest autentyczne. Wystawa „TIC TAC TOE” jest metaforą wędrówki człowieka, który idąc przez życie musi się liczyć, zarówno z wygraną jak i przegraną.Wydarzenie na Facebooku
    Instagram Marry Lu
  • Wystawa w otwartej Pracowni Malarstwa dla studentów_ek I roku
    kuratorka: Zuzanna Tkacz
    Wydział Malarstwa: Pracownia Malarstwa dla studentów I roku prof. Artura Winiarskiego, sala 67/68, II piętro
    18.00 – 23.00Zapraszamy na prezentację Pracowni Malarstwa dla studentów_ek I roku w formule otwartej pracowni. W trakcie wydarzenia będzie można obejrzeć stanowiska pracy, obrazy w roboczej formie oraz porozmawiać ze studentami_tkami. Stanowiska pracy dają obraz metod poszukiwania i dochodzenia do rozwiązań twórczych;  przybliżają rytm pracy, indywidualne preferencje, a także charakter całej pracowni.
  • Wystawa Pracowni 65
    kuratorka: Weronika Nowojska
    Wydział Malarstwa: Pracownia 65, II piętro
    18.00 – 23.00″Chcemy pokazać owoce naszej dotychczasowej pracy i przybliżyć okoliczności, w jakich powstają. Malarstwo w naszej pracowni charakteryzuje się różnorodnością w wykorzystanej technice i tematyce prac. Tworzymy w technice tempery jajowej, olejnej; łączymy malarstwo z wyszywaniem. Otwieramy naszą pracownię. Będzie nam bardzo miło Was gościć! ” – zachęcają studenci_tki.
  • Projekcja video i performance Angeliki Czerwińskiej „Niestabilność procesu”
    kuratorka: Karolina Lizurej
    Wydział Malarstwa: korytarz na II półpiętrze

Poza ASP w Warszawie

  • Wystawa malarstwa Aleksandry Nowickiej „MIĘDZY ŚCIANĄ A BOAZERIĄ”
    kurator: Łukasz Sinicyn
    Arx Gallery, Plac Małachowskiego 2, Warszawa
    otwarcie: 18:00

„Kiedyś oznaka luksusu i dobrego gustu, dzisiaj zrywana na rzecz pięknych białych modernistycznych wnętrz. Chyba każdy z nas miał do czynienia z boazerią, drewnianą okładziną, która dość zręcznie służyła również jako element ukrywający powierzchnię nierówno zaszpachlowanych ścian. Jest ona immanentnym elementem obrazu naszych wspomnień z minionych lat. Między ścianą a boazerią istnieje niezwykle cienka i niedostępna przestrzeń. Można przyrównać by ją do przestrzeni najwcześniejszych wspomnień ze swojego dzieciństwa, które coraz bardziej rozpłaszczają się i rozmywają pod naciskiem nowych informacji. To właśnie ten rodzaj pamięci zbiorowej niejako rewitalizuje nam malarstwo fotorelistyczne Aleksandry Nowickiej. Artystka używając języka bardzo bezpośredniej figuracji zrywa z naszych hipokampów -tym razem na odwrót- nie drewno a ścianę, jednocześnie odkrywając przy tym dawno zrzuconą do lamusa przestrzeń wspomnień, przepełnionych PRL-owską estetyką, pokoleń urodzonych przed ale i również tych niedługo po przemianach roku 89.”

ALEKSANDRA NOWICKA

Urodzona w 1997 roku, w Olsztynie. Absolwentka historii sztuki na Uniwersytecie Warszawskim (2016-2021).

Obecnie studentka V roku Wydziału Malarstwa Warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych, studiuje w pracowni malarstwa prof. Antoniego Starowieyskiego.