Pracownia Technologii i Technik Malarstwa Sztalugowego

Katedra Problemów Plastycznych

 

Kierownik Katedry:

prof. zw. Mirosław Duchowski

   

Prowadzący:

prof. zw. Marzanna Wróblewska

adi. Grzegorz Mroczkowski

 

 

Jak przede wszystkim winien się zaopatrzyć ów, kto sztuce się tej poświęca. A więc wy, co ze szlachetnego upodobania miłośnikami pełnymi cnoty jesteście i przede wszystkim ku sztuce dążycie strójcie się wprzódy w szaty takowe, a mianowicie: miłość, pokorę, posłuszeństwo i wytrwałość. 

 Dennino Cennini, Ii libro del l’Arte, rozdział trzeci

 Wykłady semestr I i II

  • Wprowadzenie w problematykę warsztatu malarskiego
  • Technika olejna
  • Podobrazia malarskie
  • Zaprawy stosowane w malarstwie sztalugowym
  • Kleje, żywice, werniksy, rozcieńczalniki i spoiwa malarskie
  • Pigmenty

Ćwiczenia semestr I i II

  • Obijanie i przeklejanie podobrazi płóciennych
  • Przygotowanie i przeklejanie podobrazi twardych- deska płyta stolarska
  • Naklejanie merli na podłoża twarde
  • Grunt klejowy chudy
  • Grunt klejowy półtłusty
  • Grunt klejowy półtłusty barwiony w masie
  • Imprimitury na gruncie klejowym półtłustym
  • Grunt jajowy
  • Grunt kazeinowy
  • Grunt stiukowy
  • Grunt kredowy
  • Złocenie na mikstion (ćwiczenie wykonywane po uprzednim zatwierdzeniu projektów)

Wykłady semestr III i IV

  • Technika tempery żółtkowej na desce
  • Technika tempery żółtkowej na płótnie
  • Technika tempery kazeinowej
  • Technika enkaustyki (pasty woskowej)
  • Technika wosku zmydlonego
  • Technika olejna z woskiem zmydlonym
  • Technika olejno żywiczna na podmalówce temperowej

Ćwiczenia semestr III i IV

  • Technika tempery żółtkowej z dodatkiem werniksu na gruncie stiukowym
  • Technika tempery żółtkowej na płótnie, na gruncie jajowym
  • Technika pasty woskowej na gruncie klejowym chudym
  • Technika wosku zmydlonego na gruncie klejowym półtłustym
  • Technika tempery kazeinowej na gruncie kazeinowym
  • Technika olejna z dodatkiem wosku zmydlonego na gruncie klejowym półtłustym z imprimiturą
  • Technika laserunków olejno żywicznych z podmalówką temperową na gruncie klejowym półtłustym
  • (ćwiczenia wykonywane po uprzednim zatwierdzeniu projektów)
  • Ponadto samodzielne sporządzanie podobrazi do realizacji ćwiczeń w macierzystej pracowni Malarstwa
Akademia Sztuk Pięknych w Warszawie © 2017

Korzystamy z technologii ciasteczek. Przeglądając naszą stronę zgadasz się na używanie ich. Polityka cookies.Rozumiem