Weronika Alberska – Obecność/Organiczna

Opublikowano 18 października 2020

Autorka plakatu: Justyna Eberle

Serdecznie zapraszam do obejrzenia mojej wystawy dyplomowej pt.”Obecność/Organiczna” wykonanej podczas nauki na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie, prezentowanej w galerii na parterze oraz piętrze Biblioteki Publicznej im. Stanisława Staszica w dzielnicy Bielany m.st. Warszawy znajdującej się przy ulicy Zbigniewa Romaszewskiego 19.

Możliwy dogodny dojazd komunikacją miejską za pomocą linii M1 na pobliską stację Metro Słodowiec.

Czas trwania wydarzenia :
23.09.2020 r – 30.10.2020 r

W związku z pandemią koronawirusa nie ma możliwości organizacji otwartego wernisażu dlatego uprzejmie zapraszam do odwiedzenia wystawy w dogodnych dla siebie terminach w czasie otwarcia Biblioteki.

Godziny otwarcia Biblioteki:

Poniedziałki: 10:00 – 16:00
Wtorki: 10:00 – 16:00
Środy: 12:00 – 19:00
Czwartki: 12:00 – 19:00
Piątki: 12:00 – 19:00
Sobota, niedziela: nieczynne
Wstęp: wolny

Na wystawie “Obecność/Organiczna” w Bibliotece Publicznej im. Stanisława Staszica w Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy prezentowane są dwie z części wchodzących w skład mojej pracy dyplomowej. Praktyczna, główna część dyplomu z malarstwa pt. “Obecność” tworzona pod kierunkiem prof. Andrzeja Rysińskiego oraz II Aneks z Form Rysunku Współczesnego pt. “Organiczna” tworzony pod kierunkiem prof. Tomasza Milanowskiego. W skład pracy dyplomowej wchodzi także Aneks I z Technologii i Technik Malarstwa Ściennego pt. “W pamięci” wykonany w pracowni na Wydziale Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie pod kierunkiem dr hab.
Sylwestra Piędziejewskiego oraz praca teoretyczna pt. “Kultury kryzysu i ekokrytyka sztuki wizualnej” napisana pod kierunkiem dr. Piotra Puldziana Płucienniczaka. Tytuły części praktycznych “Obecność”, “Organiczna”, “W pamięci” to hasła kryjące pod sobą wskazanie na poruszaną przeze mnie problematykę relacji człowieka/kultury wraz z naturą/przyrodą. Wbrew podświadomie i automatycznie stawianej opozycji między powyższymi zagadnieniami, uważam, że ich zakresy wzajemnie się współtworzą. Ślady człowieka są widoczne w przyrodzie, a ona także
nieustannie go kształtuje. Sfery kultury i natury mają na siebie wpływ i się przenikają.

Cykl obrazów na płótnach daje wyraz pewnym obserwacjom i narracjom, związanym z relacjami pomiędzy wspomnianymi strefami. Obrazy uwzględniają pojmowanie natury zarówno jako zamiennika pojęcia przyrody czy środowiska, jak i natury jako składowej samego człowieczeństwa. Rodzaj ludzki niekiedy jednak działa wbrew temu elementowi swojej istoty. Dostrzegam duży problem we współczesnym wpływie człowieka na pogłębianie się kryzysu klimatycznego, zaśmiecanie środowiska naturalnego niezliczoną ilością jednorazowych przedmiotów z tworzyw
sztucznych, a także ogólnoświatowo praktykowaną przemocą wobec zwierząt. W treści obrazów posługuję się metaforami, a figuracja umożliwia precyzyjne przekazywanie symboli oraz idei, a także nawiązań do występujących motywów z historii malarstwa. W części rysunkowej pracy używam form czerpanych z przyrody oraz nawiązuję do cyklu życia. Obecnie inspirują mnie sylwetki zwierząt, roślin, grzybów, lecz także motywy przemijania. W aneksie z Form Rysunku Współczesnego skupiam się na dostrzeganym przeze mnie materialnym, biologicznym połączeniu człowieka z naturą. Rysunki tworzę przez wypalanie, a następnie nawarstwianie klejonego papieru. Ogień jest żywiołem, który wprowadza do prac aspekt pewnej organicznej przypadkowości, który celowo w nich pozostawiam. Swoją pracą chciałam stworzyć przestrzeń do dyskusji o naturze człowieka, pochodzeniu, relacjach i nierozerwalnym związku z przyrodą, a także skutkach naszej obecności w świecie.

Weronika Alberska 

Notka biograficzna: 

Weronika Alberska jest absolwentką Wydziału Malarstwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie. W roku akademickim 2013/2014 ukończyła dwa semestry kierunku Grafiki w Europejskiej Akademii Sztuk w Warszawie. Od drugiego roku studiów na Akademii Sztuk Pięknych pobierała naukę w pracowni malarstwa prof. Andrzeja Rysińskiego i pracowni rysunku prof. Tomasza Milanowskiego. W roku akademickim 2016/2017 w ramach wymiany studenckiej Erasums+ studiowała przez dwa semestry w Akademie výtvarných umění w Pradze w pracowni prof. Martina Mainera. Od 2014 r. zajmuje się tworzeniem prac malarskich w technice olejnej. W 2015 r. rozpoczęła naukę w pracowni malarstwa ściennego Prof. Edwarda Tarkowskiego, przejętej następnie przez dr. hab. Sylwestra Piędziejewskiego oraz dr hab. Łukasza Majcherowicza. Od 2017 roku tworzy rysunki w technice bliskiej pirografii, a w 2018 roku jej praca wykonana w technice wypalania w papierze została czasowo wyeksponowana w Galerii A19 znajdującej się na antresoli metra Marymont w Warszawie.

Wystawy indywidualne: 

2018 Warszawa, Galeria A19, antresola stacji metra Marymont, Warszawa

Wystawy zbiorowe: 

2020 Projekt Pocztówka z domu, wirtualna galeria Galerii Salon Akademii, wystawa on-line
2020 Wystawa, której NIE będzie, Wydział Malarstwa ASP w Warszawie, wystawa on-line
2019 Ściana- prace studentów i absolwentów pracowni technologii i technik malarstwa ściennego, Galeria Działań, Warszawa
2019 Rysuj R-Y-S-U-J!, Biblioteka Publiczna im. Stanisława Staszica w Dzielnicy Bielany m.st. Warszawy, Warszawa
2018 Rysunek- wystawa katedry rysunku dla studentów II-V roku Wydziału Malarstwa ASP w Warszawie, Centrum Informacji im. Jana Nowaka Jeziorańskiego, Warszawa
2018 Noc Muzeów, Wydział Malarstwa ASP w Warszawie, Warszawa
2017 Malba IV, Komunikační prostor Školská 28, Praga, Czechy
2016 POKOJE, Containall, Praga, Czechy

Kontakt do autorki:

Facebook: Artvery Weronika Alberska
E-mail: alberskaweronika@gmail.com

 

Film o wystawie “Obecność/Organiczna” autorstwa Wojciecha Adama Jurzyka zrealizowany dzięki Bibliotece Publicznej na Bielanach:

https://www.facebook.com/watch/?v=826502358115411

Link do filmu na profilu imPress LAB w serwisie YouTube:

https://www.youtube.com/watch?v=ps_KUe-ljCE

Link do wydarzenia Facebook:

https://fb.me/e/1gP8PpzR5